Zo werkt het

Vitaliteit & veerkracht

Iedereen wil graag vol energie door het leven gaan. Wanneer je beschikt over voldoende levensenergie dan voel je je vitaal, lekker in je vel en op je plek en ben je in staat om goed om te gaan met de hobbels op je pad. Dan kun je genieten van en dankbaar zijn voor de mooie dingen die het leven brengt. We willen allemaal graag fysiek, mentaal en emotioneel gezond zijn.

Soms zijn er perioden of omstandigheden waarin je je niet zo prettig voelt of waarin je het leven als lastig of zwaar ervaart. Weet dan dat je hier zelf meer invloed op kunt hebben dan je misschien denkt.

Ik geloof dat er verschillende gebieden zijn die je welbevinden beïnvloeden en die aandacht nodig hebben. In mijn visie op Vitaliteit & Veerkracht kijken we steeds naar 6 aandachtsgebieden. Gezonde voeding, beweging en ontspanning zijn aandachtsgebieden die een belangrijke rol spelen in je fysieke gezondheid. Mindset, omgeving en betekenisvol leven zijn aandachtsgebieden die een belangrijke rol spelen in je mentale gezondheid. Alle aandachtsgebieden samen zijn ook belangrijk voor je emotionele en spirituele gezondheid. En de aandacht voor alle gebieden is volgens mij een continu proces.

Deze elementen zie je terug in mijn logo. Aan de rechterkant zie je het brein, wat symbool staat voor je mentale gezondheid en veerkracht. Aan de linkerkant zie je de darmen, ook wel het fysieke brein genoemd. Dit staat symbool voor je fysieke gezondheid en vitaliteit. Het brein en de darmen komen samen in het hart, wat we ook het emotionele brein noemen. Het hart staat symbool voor je emotionele gezondheid.

Wanneer je leert om op alle gebieden goed voor jezelf te zorgen en jouw fysieke, mentale en emotionele gezondheid met elkaar in balans zijn, dan voel je je vitaal en veerkrachtig en vol levensenergie. En ben je goed toegerust om mee te bewegen met de uitdagingen op jouw levenspad.

Vitaliteit & Veerkracht zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Wat geeft jou energie? Waar krijg jij energie van? En wat kost jou energie?

Gezonde voeding

Je lichaam heeft voeding nodig om vitaal en veerkrachtig door het leven te gaan.

Vaak eten we ongemerkt veel ongezonde voeding, gemaksvoeding, bewerkte producten met veel suikers, ongezonde vetten en andere stoffen die meer schade aanrichten dan we ons realiseren. Je kunt je dan afvragen of je jezelf voedt of vult.

Ongezonde eet- en drinkgewoonten maken je lijf minder soepel, waardoor je minder makkelijk beweegt. Het kan je prikkelbaar maken of stemmingswisselingen veroorzaken. En dit kan weer van invloed zijn op je mindset, op hoe je je omgeving ervaart en op de mate waarin je je leven van betekenis vindt.

Gezonde voeding bestaat onder meer uit natuurlijke en onbewerkte producten, zoals groenten, fruit, gezonde eiwitten en vetten. Ze geven je energie.

Beweging

Beweging is essentieel voor een goede gezondheid, het zorgt voor de opbouw van spieren en versterking van je botten en een betere werking van je immuunsysteem. Het comfort van onze huidige wereld (auto, roltrap, airco, afstandsbediening) haalt alle noodzaak om te bewegen weg.

We brengen onze dagen steeds meer voornamelijk zittend door. Chronische inactiviteit verhoogt echter het risico op veel welvaartsziekten. Regelmatig bewegen leidt tot een lagere bloeddruk, betere cholesterolwaardes, verbetert je cognitieve functies, is goed voor behoud van bot- en spiermassa, werkt ontstekingsremmend, vermindert het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, diabetes type 2, dementie en sommige vormen van kanker, het verbetert de insulinegevoeligheid en geeft energie. Een actieve levensstijl verhoogt het energieniveau, jouw welbevinden en kwaliteit van je leven. Dit heeft een positieve uitwerking op hoe je je voelt, hoe je denkt en hoe je naar jezelf, je leven en de wereld kijkt.

Ontspanning

Stress kennen we allemaal en stress is niet verkeerd. Sterker nog, je hebt stress nodig om prestaties te kunnen leveren of om te handelen in noodsituaties. Je stress-systeem is betrokken bij iedere vorm van inspanning. Ook bij leuke dingen. Stress is dus onmisbaar in je leven. Belangrijk is wel dat er een goede balans is tussen inspanning en ontspanning.

Stress geeft vooral veel schade wanneer het chronisch is. Dan is er dus te weinig of geen ontspanning en herstel. Dan pleeg je roofbouw op jezelf. Eerst merk je daar niets van, maar steeds vaker krijg je last van allerlei klachten.

Vroeger hadden we stress omdat we moesten vluchten voor een sabeltandtijger. Tegenwoordig hebben we andere vormen van stress in de vorm van ongezonde voeding, te weinig beweging, negatieve gedachten of zorgen, werkdruk, altijd ‘aan’ staan, tegenslagen, ongezonde relaties, onderdrukte emoties en ga zo maar door.

Zodra je stress-systeem actief is, zijn andere belangrijke systemen in je lichaam niet actief, waardoor je bijvoorbeeld problemen krijgt met je spijsvertering, hormoonhuishouding, stemming, geheugen en energieniveau. Ook kun je last krijgen van menstruatie- of overgangsklachten en slapeloosheid. Je begrijpt dat dit weer een uitwerking heeft op hoe je je voelt, wat je eet, hoe je over jezelf denkt en hoeveel energie je ervaart. Alle aandachtsgebieden beïnvloeden elkaar dus steeds, zowel in negatieve zin als ook in positieve zin. En dat is waar jij zelf invloed kunt uitoefenen.

Mindset

Je mindset bepaalt hoe je in het leven staat, hoe je het leven ervaart en hoe je naar jezelf en de wereld kijkt. Je mindset wordt gevormd door je opvoeding, ervaringen in je leven, overtuigingen en normen en waarden. En deze worden beïnvloed door je omgeving, wat je hoort en ziet, door emoties.

Je zou kunnen zeggen dat de manier waarop je geprogrammeerd bent, bepaalt met welke bril je naar de wereld kijkt. Zo hebben we allemaal een gekleurde bril waarmee we naar de wereld kijken. Wat wij waarnemen, is onze waarheid. Het is niet per se dé waarheid.

Je kunt je voorstellen dat wanneer jouw bril gekleurd is door negatieve ervaringen, onveiligheid en onverwerkte emoties je anders naar de wereld kijkt dan wanneer je een zorgeloos bestaan hebt en veel positieve ervaringen hebt. Hoe je naar de wereld kijkt, bepaalt hoe je denkt en daarmee hoe je je gedraagt.

Evolutionair gezien is onze mind, onze geest, gericht op gevaar en negativiteit. Dat maakt dat we sneller geneigd zijn met een donkere bril naar de wereld te kijken.

Misschien ben jij je hier ook niet van bewust en denk jij ‘zo ben ik nu eenmaal’ en ‘ik kan dat niet’. We spreken dan van een fixed-mindset, wat veranderen lastig maakt.

Wanneer je kiest voor een growth-mindset, kijk je naar de wereld vanuit de gedachte ‘zo doe ik blijkbaar, misschien kan ik het ook anders doen’ en ‘ik kan dit nog niet’. Merk je het verschil? Een growth-mindset staat open voor verandering en groei en geeft jou de regie. Daarmee ga jij achter het stuur zitten en bepaal jij jouw richting, in plaats van op de achterbank plaats te nemen en af te wachten waar je uitkomt.

Omgeving

Onder omgeving versta ik de condities en omstandigheden die geen deel van onszelf uitmaken, maar wel invloed op ons uitoefenen. Bijvoorbeeld waar en hoe je woont en leeft, met wie je woont, je buurt, familie, collega’s, je werkomgeving, vrienden, kring van mensen met wie je omgaat. Maar ook de cultuur en de omstandigheden waarin je bent opgegroeid en nu leeft, de maatschappij.

Wij mensen zijn sociale wezens, we hebben behoefte aan gezelschap. We hebben mensen in onze omgeving nodig. Verbinding, waaronder samen lachen, heeft een sterk positief effect op je immuunsysteem. De één heeft hierin een grotere behoefte dan de ander. In ieder geval is het belangrijk om je veilig te voelen en in je omgeving terecht te kunnen voor steun en hulp.

Je omgeving kan je in positieve of in negatieve zin beïnvloeden. Wanneer je bijvoorbeeld omgaat met iemand waar je energie van krijgt en je je opgeladen voelt na een ontmoeting, dan heeft dit een positieve invloed op je mindset en op je gevoel van geluk. Je kunt je ook voorstellen dat wanneer je veel mensen in je omgeving hebt die je veel energie kosten, dat dit een negatieve invloed heeft op jouw mindset. Daardoor ga je mogelijk ongezond eten, heb je geen puf meer om te gaan bewegen en ervaar je weer meer stress.

Betekenisvol leven

Hoe wil jij op je leven terugkijken wanneer je op je sterfbed ligt? Een confronterende vraag misschien, maar heb je daar wel eens over nagedacht?

Wat is voor jou van betekenis? Wat maakt jouw leven de moeite waard? Hoe waardeer jij jouw leven? En hoe wil je dat anderen jou zien en ervaren? Wat voor mens, partner, ouder, medewerker, collega, familielid, vriend, vriendin wil je zijn?

Waar ben je trots op? En waar krijg je spijt van? Ervaar je voldoening in wat je doet? Heb je het idee dat dat wat jij doet ergens aan bijdraagt? Misschien loop je rond met levensvragen. Of leef je je waarden niet of onvoldoende. Misschien heb jij jarenlang op de automatische piloot geleefd en ontdek je nu dat er iets mist in je leven.

Dit aandachtsgebied kan, zonder dat je je daarvan bewust bent, voor veel stress zorgen. En hiermee de andere aandachtsgebieden beïnvloeden.